Bekende Bank en grote Gemeente verslikken zich in Outsourcing
De meeste directeuren en managers van ondersteunende stafdiensten zoals HR, FM en ICT zien zich naast het runnen van hun bedrijf geconfronteerd met Sourcing uitdagingen.
Meestal merk je dat je samen met je mensen genoeg van Sourcing weet om geld te besparen door scherpe provider contracten af te sluiten.
Later merk je dan dat je wordt overrompeld door problemen en kosten die jullie niet hadden voorzien.
De voordelen die je geniet als je tijdelijk de juiste expert inhuurt
Tachtig procent van alle uitbesteders verkijken zich op de complexiteit van Outsourcing overeenkomsten. Is dat bij jullie ook gebeurd dan is er niets waarvoor jullie je hoeven te schamen.
Grote gemeente ging bijna failliet (art. 12) aan ICT Outsourcing
De gemeente ging rollebollend met twee ICT leveranciers over straat en betaalde zich blauw aan advocaatkosten en een duur adviesbureau dat er een zwaar team op had gezet.
Zonder succes.
Pas toen er een freelance expert met de juiste kennis en ervaring werd ingehuurd kwam een oplossing binnen handbereik.
Bankinstelling verslikte zich in Outsourcing van de Facilitaire dienst
De bank dacht dat ze een robuust en waterdicht Facilitair contract hadden opgesteld voor wereldwijde dienstverlening.
Maar managers en medewerkers van de bank, de gebruikers van de facilitaire dienstverlening, waren niet tevreden en bovendien bleek dat de bank risico’s liep die niet waren voorzien.
Toen de bank leverancier en subcontractors hierop aansprak bleek het contract inderdaad waterdicht. Alleen pakte dat nu in het voordeel van de leveranciers uit.
De bank besteedde kapitalen aan adviesbureaus die niet veel verder kwamen dan mooie PowerPoint presentaties, analyses die niets oplosten.
Pas toen er een adviseur, een expert met de juiste kennis en ervaring werd ingehuurd verbeterde de samenwerking en de resultaten.
In al deze voorbeelden leden de leveranciers geen schade
Leveranciers overkomt hierbij vrijwel nooit schade.
Waarom niet?
Bedenk dat de leveranciers, de service providers, dagelijks met dit bijltje hakken. Zij kennen het klappen van de zweep door en door. Terwijl uitbesteders zich misschien eens per zoveel jaar in de materie verdiepen.
Het gevolg hiervan is dat de meeste uitbesteders het onderspit delven. Dat onderspit delven ze al in de fase dat de contracten worden getekend.
Ze kennen namelijk de essentiële verschillen tussen Inkoop- en Business- en Outsourcing contracten niet.
Maar niet allemaal!
Verstandige uitbesteders huren op tijd de juiste adviseur in. Een expert die de kneepjes van het vak kent en die de relatie met de providers op een andere leest schoeit.
Hier zijn enkele voordelen die jullie kunnen genieten wanneer je met de juiste Sourcing, Regie en Demand Management expert werkt:
De voordelen van het gebruik van de juiste adviseur zijn o.m.:
- Inbreng van unieke oplossingen die de omstandigheden en ambities van de gebruikers organisatie weerspiegelen.
- Snelheid, de juiste adviseur wordt, in tegenstelling tot het in-house managers, niet afgeleid door andere taken.
- Kennis van 'best practices' en effectieve oplossingen.
- Herinzet van ervaring afkomstig van andere industrieën en sectoren.
- Beschikbaar krijgen van specifieke kennis en vaardigheden die niet aanwezig zijn in eigen huis
- Overdracht van kennis en vaardigheden aan interne collega’s.
- Slagkracht verbetering door de positie van de adviseur als onafhankelijk en objectief deskundige.
- Tijdelijk een adviseur inhuren is goedkoper dan blijvend jullie staf uitbreiden.
- Interne mensen zijn goed bekend met de interne werkwijze. Dat leidt tot sub optimalisatie. De juiste adviseur kijkt naar de effectiviteit van de totale keten.
Deze voordelen leiden tot waar voor jullie geld, wat blijkt uit de verbeterde prestaties van, en betere samenwerking met de provider/leverancier.
Outsourcing trajecten met teleurstellende resultaten op koers brengen is een kolfje naar Koos zijn hand.
Hij komt met plezier uitleggen hoe zo’n betere samenwerking en die betere resultaten tot stand kunnen komen.