Leverancier Performance Management

Het LPM Manifest.
Leverancier performance management bij outsourcing
Performance Management bij Outsourcing en SSC vorming is nog een wat onderbelicht item in de managementliteratuur.

Dat wordt veroorzaakt door de onbekendheid van de performance risico’s die men loopt en door wat we het ijsbergfenomeen noemen.

De Titanic (het schip, niet de film) heeft namelijk meer gemeenschappelijk met elke uitbesteding dan we beseffen.

Beide worden bestuurd door mensen met jarenlange ervaring in hun vak en ze stomen met volle vaart op in een zee van risico’s.

Risico’s waarvan men denkt dat zij ze op tijd zullen opmerken en er dan omheen zullen manoeuvreren.

Het probleem met jullie uitbesteding en bij de Titanic is het gevaar dat men niet ziet. Het risico dat zich onder de oppervlakte bevindt.

De Titanic is zoals we weten opengereten door een ijsberg waarvan het grootste deel zich onzichtbaar onder water bevond.

Management dat werk uitbesteedt en daarbij onvoldoende aandacht besteedt aan prestatiemanagement kan hetzelfde overkomen.

 

 

De kloof tussen verwachtingen en resultaten

 

De praktijkkloof tussen prestatieverwachtingen en datgene wat werkelijk wordt geleverd

 

Het grootste risico dat een uitbestedende organisatie loopt, is dat men niet krijgt waarvoor men betaalt.

Bijgaande figuur illustreert wat er gebeurt op het moment dat we met een uitbesteding starten.

Je begint met verwachtingen uit te spreken.

Je gaat onderhandelen en legt jullie verwachtingen vast in een contract en een SLA (of een DVO), waarna de leverancier/provider gaat leveren.

Ten slotte zal de leverancier gaan terugkoppelen wat hij heeft gepresteerd.

Je ziet in bovenstaande- en in de volgende figuur dat er in elke opeenvolgende stap enig verlies optreedt ten opzichte van waar je mee van start bent gegaan.

 

 

Topteamprestaties

 

Prestatieverloop bij outsourcing

 

Stel nu dat jullie team en het team van de provider een geweldige job afleveren. Ze realiseren 90 % van jullie verwachtingen.

Dan mag je terecht trots zijn, want normaal is dat teams 80 % van de verwachtingen realiseren. Sterker nog: vaak stuurt men daarop onder het motto ‘Goed is goed genoeg’ of ‘Die extra 20 % kost relatief te veel energie’.

Bovenstaande grafiek laat zien wat het uiteindelijke resultaat is van dit topteam. Je vindt in de rapportage maar 63 % terug van wat je verwachtte.

Bij een normaal goed team en een redelijk business gemiddelde vind je uiteindelijk maar rond de 44 % terug van wat je verwachtte!

 

 

Een overzicht van deze Performance Management handleiding

Wat volgt er verder in deze handleiding over het Leverancier Performance Management systeem.

Je kunt verder scrollen en doorlezen of een link hieronder aanklikken, waarna je direct naar een relevant onderwerp gaat.

 

  1. Op zoek naar een eenvoudig en doeltreffend LPM systeem

  2. De valkuil van complexiteit

  3. Welke factoren gebruiken? Wat is het meest effectief?

  4. LPM in de praktijk

  5. Overzicht van een eenvoudig en doeltreffend LPM systeem

  6. Voorbeeld van KPI scorecard elementen

  7. Let op!  De leverancier gebruikt ook een ander dashboard!

  8. Hoe ziet de compacte scorecard die we de directie tonen er uit?

  9. De voordelen van het LPM systeem

  10. Moet je zelf ook nog metingen verrichten?

 

*** Bovenstaande linken werken niet? Activeer ze met de link hieronder ***

 

Klik hier om verder te kunnen lezen

 


 

 

 

 

 

Q&A Tuesday service: Reageren of een direct een Vraag stellen aan Koos

 

Klik hier

 

   Q&A Tuesday is een gratis service voor leden van Slagkracht-Outsourcing.nl

Slagkracht Outsourcing is een handelsnaam van Slagkracht Management

 

 

Koos pas 245 small