Outsourcing bij Multinationals wordt te vaak teruggedraaid!

 

Outsourcing bij multinationals niet altijd een succes

 

Outsourcing bij multinationals kan veel beter. Daarom geven we hier een inkijkje hoe dat beter kan want;

Outsourcing leidde bij een oliemaatschappij, een elektronica fabrikant en een telecom provider tot hogere kostenniveaus en verminderde flexibiliteit.

 

Bij deze oliemaatschappij (laten we hen OlieD noemen) bleek in het afgelopen jaar een belangrijke mogelijkheid voor verbetering in kostenefficiëntie voorhanden.

boorplatformsOp de boorplatforms kon men kosten besparen door meer evenwicht te brengen tussen het werk dat in eigen beheer werd uitgevoerd en werk dat werd uitbesteed.

OlieD had tot nu toe een outsourcings-model voor onderhoudswerkzaamheden toegepast.

Afgelopen jaar bleek dat de organisatie hierdoor minder flexibel reageerde op marktontwikkelingen en business requirements en dat hierdoor extra kosten werden gemaakt.

Ook een bekende elektronica fabrikant kampte met dit euvel en ook bij een Telecom gigant zijn recent om vergelijkbare redenen grote outsourcing projecten teruggedraaid.

Hoe ontstaat een dergelijk onrendabele outsourcing en wat kun je er aan doen?

 

Outsourcing bij multinationals | enkele kanttekeningen

Natuurlijk zien de details in elke situatie er weer anders uit maar er is een gemeenschappelijke factor waarneembaar en die heet: “meegaan in de vaart der volkeren”.

Outsourcing is een trend. En wij (ook topmanagers) laten onszelf en ons gedrag bij het nemen van beslissingen sterk beïnvloeden door wat we denken dat anderen doen terwijl we ons daar niet van bewust zijn, dit zelfs ontkennen, en denken dat we op eigen inzichten varen.

Dit psychologisch verschijnsel is aangetoond door Jessica Nolan van de University of Arkansas. Het verschijnsel verklaart waarom we besluiten nemen terwijl de rationele onderbouwing daarvan te mager is of ontbreekt.

Zo ontstaan outsourcingstrajecten die er beter niet hadden kunnen zijn.

Outsourcing kan een organisatie flexibeler en efficiënter maken in bepaalde situaties. Outsourcing is echter geen haarlemmerolie.

Soms is outsourcing helemaal niet geschikt voor een bepaalde bedrijfssituatie. Vergissingen op dit punt waarvan we in dit artikel voorbeelden laten zien kunnen worden voorkomen door de tien tips voor succesvol outsourcing toe te passen. We rijken die tien tips verderop in dit artikel aan.

 

 

Outsourcing bij multinationals | Voorbeeld uit de praktijk van de oliemaatschappij

Een aannemer onderhoudt meerdere faciliteiten op de boorplatforms in een bepaalde regio. Tijdens een recente business analyse kwam boven tafel dat een deel van dit werk in huis, door eigen en al aanwezig personeel kon worden uitgevoerd.

Zo kan OlieD besparen op de kosten van onderhoud en vooral ook op het verminderen van uitgaven voor logistiek en toezicht. Op offshore-platforms, is een enorme hoeveelheid geld gemoeid met het aan- en afvoeren van aannemerspersoneel en met de coördinatie van hun agenda.

Op dit offshore-project kon door insourcing de onderhoudskosten substantieel worden teruggedrongen. De OlieD payroll en head count steeg wel enigszins, maar met veel minder werknemers dan de aannemer op dit project had lopen.

Door het werkterrein van de eigen mensen iets uit te breiden kon ook een vereenvoudiging van de logistieke en toezicht processen worden gerealiseerd. Vereenvoudigingen die leidden tot nog meer besparingen.

Een belangrijk neveneffect is ook dat het totale aantal werknemers is gedaald dat tijd doorbrengt op boorplatforms. Het gevolg daarvan is minder blootstelling aan mogelijke gezondheids-, veiligheids- en milieu risico's.

Toen het in-sourcing traject eenmaal liep bleken er nog meer besparingen mogelijk. De indeling van plant shutdowns kon efficiënter worden geregeld nu men minder rekening hoefde te houden met rigide planningen afgestemd op de beschikbaarheid van de aannemer. Hierdoor nam het aantal productiedagen toe.

 

 

Voorbeeld uit de praktijk van een elektronica fabrikant

elektronica fabrikantBij een grote elektronica fabrikant zagen we een vergelijkbaar beeld.

Ingehuurde ZZPers en aannemers verrichtten werkzaamheden waarvoor intern ook geschikte medewerkers voorhanden en beschikbaar waren.

Daarnaast werden hier door aannemers regelmatig overbodige werkzaamheden verricht.

Gebrek aan situatie gebonden businesskennis en teveel coördinatielagen tussen de business, de uitbestedende stafafdeling, de hoofdaannemer en de uiteindelijk uitvoerende aannemer waren hier debet aan.

Ook deze outsourcingspraktijk was op diverse aspecten onvoldoende doordacht.

 

 

Outsourcing bij multinationals | Voorbeeld uit de praktijk van een Telecom gigant

Bij deze Telecom provider (Telco) zagen we hoe enkele grote outsourcing projecten op het gebied van ICT en call-centers mislukten.

Ondanks talloze verbeterprojecten en bleef er sprake van een chronisch gebrek aan flexibiliteit, moeizame regie- en ketenbesturing, teleurstellende kostenniveaus en uiteindelijk ontevreden klanten.

Na enkele jaren besloot de directie van Telco om middels insourcing projecten de touwtjes weer in handen te krijgen.

De chronische prestatie lacunes vormden de voornaamste aanleiding voor de keuze om deze diensten vijf a zes jaar na outsourcing weer te onderwerpen aan in-sourcing.

 

 

Outsourcing bij multinationals | Wat leren we hiervan?

In al deze gevallen zien we dat de outsourcing onvoldoende is doordacht voordat men er meer begon.

Men heeft in een klap groot en massaal uitbesteed en daarmee de regels van succesvol outsourcing genegeerd.

Daarnaast heeft men vanaf de aanvang Demand Management onvoldoende in de steigers gezet waardoor een win-win relatie tussen uitbesteder en aannemer niet tot stand kon komen.
-
Koos Overbeeke


10 tips voor succesvol outsourcen vind je in dit Slagkracht whitepaper



Training Professionele Management Methoden voor aansturing uitbesteed werk