Afdrukken

 

 

Ontwikkelstrategie voor Demand Management
klok Leestijd is 7 minuten

 

 

 

Hoe kies je de juiste ontwikkelstrategie voor Demand Management?

‘Hoe kunnen wij een ontwikkelstrategie voor Demand Management uit de grond stampen?’ Die vraag ontving ik via onze Q&A Tuesday service.

Maar na meer dan 30 jaar instrueren, trainen en coachen van meer dan 4500 collega’s om resultaten te bereiken, heb ik ontdekt dat niet iedereen begint bij hetzelfde begin.

En er zijn veel verschillende finishlijnen en meerdere manieren om er te komen.

 

Een educatie gids

voor collega's betrokken bij Regie en Demand Management.

ontwikkelstrategie voor Demand Management

 

 

Niemand van ons is als Regisseur, Demand Manager, Contract Manager of Relatie Manager geboren. En geen van ons kreeg Demand Management onderwijs op de basis- of middelbare school.

Daarom moesten we allemaal een manier vinden om te leren overleven (eerst) en succes te bereiken (later) als manager van uitbesteed werk.

 

Er blijken vijf strategieën te bestaan

 

1. Veel Demand Managers kiezen ervoor om de harde leerschool te volgen.

Dat is wanneer je door jaren en jaren van proberen, fouten maken en mislukken gaat. Tot je het doorkrijgt en eindelijk succes bereikt, of je krijgt het niet door en je geeft het op.

 

2. Sommigen leggen het hoofd in de schoot en zoeken ander werk.

 

3. Een derde groep kiest het pad van zelfonderwijs om te leren over zaken zoals:

  • Wat moeten wij in ons contract regelen om tot een effectieve samenwerking te kunnen komen?
  • Wat zetten we in de SLA? En wat zetten we er juist niet in?
  • Welke valkuilen kunnen we maar beter vermijden?
  • Welke activiteiten ontplooi ik?
  • Wat laat ik de leverancier doen en wat kunnen we beter zelf regelen?
  • Hoe ziet een effectieve Governance structuur eruit en hoe richt ik die in?
  • Etc. etc.

Antwoorden op deze en tientallen andere vragen vind je op de Slagkracht Outsourcing kennisbank, maar dat vraagt veel beschikbare tijd voor onderzoek en studie.

 

4. Een vierde groep kiest ervoor om een opleiding te gaan volgen.

 

5. En een vijfde groep Demand Managers zoekt een coach of een mentor – een ervaren Demand Manager die al veel verschillende uitbestedingen tot succes heeft gebracht – om hen te begeleiden op hun reis naar succesvol Demand Management.

 

Wat de juiste keuze in deze is? Wie het weet mag het zeggen. Persoonlijk heb ik op verschillende momenten alle vijf de wegen in mijn loopbaan gebruikt.

De vraagsteller in mijn mailbox wil een ontwikkelstrategie voor Demand Management uit de grond stampen.

Dus snel zijn.

Dat kan.

Ik heb haar de volgende drie ontwikkelstrategieën voorgehouden.

 

Ontwikkelstrategie voor Demand Management: leerschool 1

Mijn harde leerschool begon toen ik 23 was. Computers deden hun intrede en hadden mijn interesse. Met veel vallen en opstaan leerde ik ermee werken en omdat in het land der blinden eenoog koning is, kreeg ik daarvoor alle ruimte.

Een paar jaar later volgde ik een formele bedrijfsopleiding – een intensief eenjarig programma – dat mij leerde hoe ik een systeem kon configureren, testen, repareren, onderhouden en programmeren.

Ik heb alles toegepast wat ik geleerd heb en enkele jaren later mocht ik andere mensen wegwijs gaan maken in de geheimen van ICT en opleidingen hierin gaan verzorgen.

Mijn volgende stap was een managementfunctie, maar hoe je moest managen had ik nooit geleerd.

Ik maakte een paar kritische fouten en mijn loopbaan leek op dood spoor te belanden.

 

 

Ontwikkelstrategie voor Demand Management: leerschool 2

Ik besloot opnieuw naar school te gaan en volgde aan de Sociale Academie in Breda de HBO-opleiding Personeelsmanagement.

Dat leverde schokkende en ook heel leerzame ervaringen op voor de digibeet die ik tot dan toe was.

 

Een tiental jaren later was ik directeur van een logistiek centrum.

Na op enkele terreinen een tijdje geworsteld te hebben, realiseerde ik me dat de reden dat ik niet al mijn doelen haalde, lag in gebrek aan kennis op een aantal belangrijke gebieden.

Dus besloot ik opnieuw aan de studie te gaan. Dat vergde enige moeite. De Raad van Bestuur (RvB) meende dat ik zoveel tijd niet gemist kon worden.

De kosten voor de MBA die ik uitkoos, waren ook niet gering (FL 80.000,-). Dan maar op eigen kracht.

Met steun van mijn vrouw besloot ik de hypotheek op ons huis te verhogen en mijn arbeidscontract te verlagen (aantal uren per week).

Toen de RvB dit hoorde, gaf ze alsnog toestemming en ze betaalde ook mijn opleiding. Van het geld uit de hypotheek hebben we later maar een vakantiehuisje in Zeeland gekocht.

 

 

Ontwikkelstrategie voor Demand Management: leerschool 3

Enkele jaren later werkte ik als consultant en verandermanager en wilde ik doorgroeien van goed naar excellent.

Die laatste stap bereik je niet met het volgen van opleidingen, merkte ik al gauw.

Je kunt allerlei geweldige certificaten behalen en accreditaties verwerven, je wordt er wel breder van, maar niet beter.

Een coach of mentor kan je wel beter maken, heb ik geleerd.

Een coach of een mentor met wie je een op een werkt, kan veel confronterender en directer inspelen op jouw situatie, op jouw blinde vlekken en op jouw ongemerkt ingesleten gedrag.

Een Demand Management coach inschakelen kan een heel effectieve ontwikkelstrategie voor Demand Management zijn.

 

 

Een ontwikkelstrategie voor Demand Management kiezen:

Voordelen en beperkingen van elke strategie-optie

Als het gaat om het kiezen van de beste ontwikkelstrategie voor Demand Management, dan heb je hier een beknopt overzicht van de voordelen en de kosten van elke leerstrategie:

  1. De harde leerschool duurt het langst om af te studeren, is meestal de duurste. Alle kosten van gemiste kansen en gerealiseerde mislukkingen moet je hierbij in beschouwing nemen.

    Je moet het alleen doen. Er is niemand die je laat zien wat je moet doen of laten. De kans dat je faalt is levensgroot en je zult veel kansen missen.

  2. Zelfonderwijs, het Internet afstruinen naar goede informatie, is een tijdrovende business. De kosten zijn laag, maar het rendement ook.

    De kans dat je een foute situatie-inschatting maakt en verkeerde zaken gaat implementeren, is erg groot.

  3. Het volgen van een opleiding kost je bedrijf wat geld, maar het bespaart het maanden of jaren moeite, en veel fouten.

    De kosten zijn relatief laag.

    Je bent echter zelf verantwoordelijk voor het vertalen van de opleiding naar jullie praktijksituatie.

  4. Een goede coach is duur.

    Maar hij zal zijn kennis en ervaring toepassen en je helpen bij jullie specifieke zaken. Hij zal je kansen laten zien en je behouden voor valkuilen en mislukkingen.

Mijn boodschap is niet dat je voor jouw ontwikkelstrategie voor Demand Management rechtstreeks op zoek moet gaan naar een Demand Management coach.

Ik geloof dat je als Demand Manager gewoon door verschillende fasen gaat. Ik heb dat zelf ook gedaan en het traject van de harde leerschool kunnen de meesten van ons niet echt overslaan.

 

 

Welke ontwikkelstrategie voor Demand Management

sluit het best aan bij jouw behoefte?

 

Elke organisatie is uniek, elke Demand Manager is uniek, dus vallen en opstaan is cruciaal om enkele zeer waardevolle lessen te leren.

Maar wanneer je een sprong vooruit wilt maken, een echte Demand Manager wilt worden, dan kun je beter investeren in een gerichte opleiding. Je kansen op succes nemen hierdoor enorm toe.

Elke euro en elke minuut die je in zo’n opleiding investeert, genereren betere prestaties en besparen duizenden euro’s aan kosten.

Maar als je denkt dat het tijd is om snel van goed naar excellent te groeien, moet je een andere versnelling kiezen en de juiste Demand Management coach zover zien te krijgen dat hij je wil helpen om een succes van jullie uitbesteding te maken.

Zie bijgaand schema.

 

ontwikkelstrategie voor Demand Management schema

 

 

 

Een kans voor jullie ontwikkelstrategie voor Demand Management

Over enkele weken komt er één plaats vrij in onze coachingspraktijk. Coaching vindt plaats bij jou op het bedrijf of op een neutrale locatie naar jouw keuze.

Coachingsgesprekken vinden gemiddeld eenmaal per veertien dagen plaats. Een gesprek duurt anderhalf uur. Tussentijds is onbeperkt e-mail contact mogelijk.

Een coachingstraject duurt meestal een half jaar en kost dan € 10.800,-.

Dit unieke traject levert veel meer op dan wat het kost. Als jouw organisatie klaar is voor een volgende fase zou ik hiervoor kiezen, want de kans om in Nederland deze coaching te ontvangen doet zich maar sporadisch voor.

Als je een idee wilt hebben van de onderwerpen waarop je coaching kunt ontvangen, struin dan de Slagkracht Outsourcing kennisbank eens af (ja, ook alle ondertussen verouderde maar nog wel steeds informatieve artikelen).

 

Coaching is niet voor iedereen

een passende ontwikkelstrategie voor Demand Management kent meerdere opties

Misschien is coaching  niets voor jou. Dat kan. Deze coaching is maar zeer beperkt beschikbaar en is ook niet voor iedereen geschikt.

Maar, als je de weg van een opleiding wilt volgen en veel waardevolle praktijklessen wilt ontvangen (en veel bijkomende voordelen), dan zijn er meer kansen.

Bijvoorbeeld de opleiding Regie en Demand Management. Het kost je maar twee dagen.

Dat maakt die keus een no-brainer en ik ben ervan overtuigd dat je veel waarde voor je geld krijgt en zaken gaat leren die doorslaggevend zullen zijn voor je eerste doorbraak.

De voorgaande grafiek laat duidelijk zien hoe de juiste opleiding je ontwikkelstrategie voor Demand Management een boost kan geven.

Ga eens kijken op de site en lees ook de ervaring van je collega’s.
-
Koos Overbeeke