Outsourcing, de trieste waarheid over veel Outsourcing trajecten
Outsourcing, de trieste waarheid is dat we regelmatig zien dat de uitbestedende partij verwacht dat daarmee de dienstverlening gaat verbeteren.
De dienstverlener die is gecontracteerd is namelijk veel beter, veel professioneler dan de voormalige interne stafafdeling.
Toch verschijnt dan dat verwachtte resultaat niet.
Hoe komt dat?
Mogen we een simpele vergelijking maken?
Stel je voor dat je een snelle BMW 335 IS aan gaat schaffen. Een dure auto met veel luxe en nog meer rijtechnische mogelijkheden.
Stel je voor dat je geen rijbewijs bezit en dat je tot nu toe in een 45KM autootje reed.
Wat denk je. Ga je profiteren van deze aankoop?
Waarschijnlijk niet
Voor het benutten van de mogelijkheden die de BMW biedt moet je toch echt een rijbewijs behalen en weten welke features van die BMW je wil gaan gebruiken.
Je kunt met die BMW namelijk heel zuinig rijden, je kunt er ook heel hard mee rijden, je kunt er ook comfortabel lange afstanden mee overbruggen of op een circuit mee gaan scheuren.
Je doel met die auto bepaald wat je ermee gaat doen en hoe je hem moet besturen om het beoogde effect te krijgen. Doe je dat niet dan merk je al snel dat je nu in een veel duurdere benzinezuiper nog steeds even langzaam van A naar B rijdt.
Daarbij ben je met deze aanschaf wel meer geld kwijt maar ben je verder weinig opgeschoten.
Management en besturen van uitbesteed werk via Outsourcing of SSC kun je snel en eenvoudig leren
Mogen we deze eenvoudige vergelijking nog even doortrekken? Er was een tijd dat je autorijden hebt moeten leren.
Er waren verkeersregels die je moest kennen
Die regels moest je in de praktijk leren toepassen
Je moest die auto leren bedienen
Een rijles-consulent of instructeur hielp je daarbij.
Het is even wennen maar na korte tijd heb je het onder de knie en ga je zelfstandig verder.
Met het leren managen en besturen van Outsourcing en SSC gaat het net zo
Er zijn een aantal regels over hoe het werkt (de regels van het spel).
Die regels moet je in de praktijk leren toepassen.
Je moet afleren met het uitbestede werk om te gaan zoals je dat gewend was. Je kunt je voorstellen dat in plaats van jijzelf nu de leverancier achter het stuur van de auto zit. Hij bedient die auto.
Jij zit nu op de achterbank. Als het ware maak je een rit in een taxi.
Een consulent leert je de kneepjes van het vak en helpt je op je eerste schreden.
Nu kennen we allemaal horror verhalen over hoe je in een taxi getild kunt worden of in een vreemde stad via een grote omweg te laat op je bestemming komt.
In Outsourcing en SSC land is het niet anders.
Als je de weg en de regels niet kent dan loop je risico's. En wat nog erger is: Je weet helemaal niet of je geweldige service ontvangt voor je geld of dat je getild wordt.
Daarom moet je de regels van het spel kennen.
Op jouw succes,
-
Koos Overbeeke
Meer lezen over hoe het anders kan
Lees direct meer over hoe het anders kan in bijvoorbeeld:
demand-management-101
professioneel opdrachtgeverschap
Zes kenmerken die het succes van Outsourcing bepalen
Je nader oriƫnteren op opleiding en trainingsmogelijkheden
Reageren? Een reactie geven of vrijblijvende een vraag stellen? Je krijgt altijd inhoudelijk antwoord.