Afdrukken

Perfecte outsourcing

 

 

 

 

 

Leiden in last met een Perfecte Outsourcing 

'We hebben te maken met een perfecte Outsourcing maar deze organisatie snapt het nog niet’, zei Patrick, een ambitieus nieuw directielid.

Je kunt deze publicatie zelfstandig lezen. De achtergronden bij deze praktijkcase vind je in, 'de frustratie van Rebecca'.

 

Blind vertrouwen in een leverancier

Nadat we Rebecca, de Demand Manager, haar belevenissen hebben aangehoord, besluiten we eerst met Patrick te gaan praten, voor we een stap verder zetten.

Patrick speelt het hard

We vragen Patrick of hij een verklaring heeft voor het gegeven dat de leverancier bij Patrick's vorige werkgever een perfecte job deed en dat het nu verre van lekker draait.

Patrick houdt afstand en geeft aan dat men het in deze organisatie blijkbaar nog niet goed snapt.

Hij heeft met de leverancier gesproken en die geeft aan dat Rebecca de business onvoldoende onder controle heeft en dat allerlei niet-deskundige mensen de leverancier voortdurend voor de voeten lopen.

Die mensen stellen de meest onzinnige vragen en eisen.

Hij heeft een uitstekend contract met een verder ook uitstekende leverancier, dus aan een uitgebreid gesprek met ons heeft hij geen behoefte.

Als Rebecca vertrouwen in ons heeft en zij ons wil inhuren om de zaken operationeel op orde te krijgen, dan vindt hij dat best, maar dat is haar verantwoordelijkheid. Niet de zijne.

Hij heeft geen behoefte aan onze inzet.En Rebecca moet snel op eigen kracht verder. 'Er is geen budget beschikbaar om externe consultants van de straat te houden.'

 

De biecht van Patrick

We vertellen Patrick dat we met JanJaap hebben gesproken. JanJaap is Patricks opvolger bij zijn vorige werkgever.

‘JanJaap is een prima vent,’ bast Patrick, ‘maar hij kent onze situatie hier niet, dus wat hebben wij aan zijn opinie?’

We memoreren dat hij, Patrick, kort na de Outsourcing bij zijn vorige werkgever van baan is gewisseld. Dat hij eigenlijk het einde van de transitiefase nauwelijks heeft meegemaakt.

We vertellen verder dat JanJaap een ware klaagzang over de leverancier heeft gehouden en dat het hem ontzettend veel inspanningen heeft gekost om de dienstverlening enigszins terug op peil te krijgen.

‘Hmm,’ reageert Patrick, ‘ik heb ook weleens dergelijke geluiden gehoord, maar volgens Gerrit, directielid bij de leverancier, werd dat toch vooral veroorzaakt door intern politiek gedoe bij mijn vorige werkgever, in combinatie met gebrek aan gezag bij JanJaap.’

We laten een stilte vallen.

Patrick besluit: ‘Weet je wat, gaan jullie nog eens met Rebecca praten en presenteer mij dan een plan met hoe jullie dit varkentje zouden willen wassen.’

 

De moraal van deze ‘perfecte outsourcing’

Als je om wat voor reden dan ook in een situatie belandt waarbij de leverancier uitmaakt hoe jullie outsourcingstraject eruit moet zien, dan weet je dat 'Leiden in last' is.

Perfecte Outsourcing, perfecte outsourcingstrajecten komen wij in onze praktijk zelden tegen, maar outsourcingstrajecten waarbij de leverancier of het SSC of de GR de leiding heeft, leiden altijd altijd tot ernstige problemen.

Natuurlijk kent die leverancier het klappen van de zweep in zijn business en in het outsourcingsproces. Daar is wat ons betreft geen discussie over.

Maar die leverancier kent jullie business niet zoals jullie die kennen. Hij kan dus veel minder goed dan dat jullie dat kunnen beoordelen wat voor jullie business van belang is.

Bovendien is het zijn belang om ‘de handel’ binnen te halen en hij weet dat bij de besluitvorming daarover de prijs van zijn diensten een zware, zo niet doorslaggevende rol speelt.

Dus probeert hij om zijn kosten zo laag mogelijk te houden en hij wil ook zelf nog een leuke marge overhouden.

Daar ligt dus zijn focus en veel minder bij de dienstverlening die jullie organisatie wenst en/of nodig heeft.

Dat alles maakt dat er maar één partij is die ervoor kan zorgen dat de dienstverlening op maat voor jouw organisatie wordt gesneden, en dat ben jij.
-
Koos Overbeeke

 


Perfecte outsourcing voorbereiden white paper

Perfecte outsourcing is zeldzaam maar vaak kan het wel veel beter dan het is

Mogelijk wil je meer weten over:

  • Hoe je effectief voorbereiden op een uitbesteding- of SSC traject!
  • Informatie over de zeven gebieden die je moet beheersen! 
  • Informatie over het verschil tussen een leverancier- of een SSC contract en het contract dat jullie nodig hebben! 
  • Een checklist voor een robuuste voorbereiding! 

Je vindt die informatie hier. Klik op de onderstaande link:

Een Outsourcing voorbereiden. Hoe pak je dat aan?