Heb jij ook last van Regie Corvee?
Altijd maar weer brandjes blussen, teveel vergaderen, teveel email in je inbox. Zelden om 5 uur naar huis!
Regie Corvee maakt dat je onvoldoende toekomt aan de echt belangrijke dingen en dat je privé ook minder tijd hebt dan je zou willen.
Misschien vraag je je zelfs af of je wel de juiste persoon voor deze baan bent! Wees gerust je bent niet de enige die met die vraag rondloopt.
Het ligt aan de leverancier/provider
Die stelling komen we ook vaak tegen. Deze mensen hebben wat minder last van Regie Corvee. Zij menen dat ze het goed geregeld hebben maar hun leverancier schiet helaas te kort.
Die leverancier, zo denken deze collega's, die leverancier heeft niet de juiste mensen aan boord en hij slaagt er niet in om de goede dingen te doen.
Vaak horen we dit soort geluiden in regie organisaties die flink uit de kluiten gewassen zijn. Maar ook hier is sprake van Regie Corvee.
Wat is Regie Corvee?
Elke vergadering en elke activiteit die je verricht in het kader van Sourcing, Governance, Regie & Demand Management die:
- zich steeds herhaalt,
- zonder aansprekende vooruitgang,
kortom waarbij het ontbreekt aan slagkracht en resultaten, typeren wij als Corvee.
Het is werk waar je geen energie van krijgt. Het is werk dat energie vreet.
Meestal wordt de beschuldigende vinger in zo'n geval naar de provider, de leverancier gewezen.
De werkelijkheid is anders
In alle gevallen is het zaak om eens goed in de spiegel te kijken. Ongeacht of je nu gebukt gaat onder Regie Corvee of dat je last hebt van een provider die niet levert wat jullie van hem verwachten.
Als een provider niet levert wat jullie verwachten dan hebben jullie als uitbesteder namelijk grote steken laten vallen. Jullie hebben niet de juiste kaders gezet voor de Outsourcing en hanteren niet de juiste methoden voor Regie en Demand Management.
En misschien ging het nog niet zo lang geleden anders en liep het toen wel goed. Maar als het nu al een tijdje niet goed gaat dan doen jullie iets fout en wordt het de hoogste tijd om een verandering in gang te zetten.
De arrogantie van het succes van gisteren is te denken dat wat je toen deed voldoende zal zijn voor morgen.
De werkelijkheid is:
Als je morgen andere resultaten wilt dan vandaag, dan zul je nu moeten zorgen dat je andere dingen gaat doen. Want als je hetzelfde blijft doen zullen je resultaten ook hetzelfde blijven.
Wat je waarschijnlijk nooit geleerd hebt is:
Wat zijn bij uitbesteed werk nu echt de belangrijke zaken om op te letten zodat je niet steeds met incidenten wordt geconfronteerd?
Waar moet je op letten bij SLA en contractbesprekingen?
Als jullie SLA of contract onvoldoende aangrijpingspunten biedt, hoe breng je daar dan verandering in zonder 'het hele kolenhok overhoop te gooien'?
Wat is eigenlijk het verschil tussen inkopen en uitbesteden en waarom is dat zo belangrijk?
Wat zijn eigenlijk de juiste Regie en Demand Management methoden?
Hoe voorkom je dat je door leveranciers, leveranciers die veel meer ervaring hebben dan jij, als een groentje in de luren wordt gelegd?
Heb jij het antwoord op die vragen op school geleerd?
Ik niet. Ik moest er begin deze eeuw voor naar Londen en Tennessee. In Nederland was die kennis niet beschikbaar. Kennis die ik nodig had om de Outsourcing die KPN had uitgevoerd op de rit te krijgen.
Vandaag kun je die kennis ook in Nederland opdoen. In twee dagen kun je alles te weten komen wat je nodig hebt.
Want: Regisseren kun je leren
-
Koos Overbeeke
Referenties bij Regie Corvee
Regisseren kun je leren >>
Terug van Regie Corvee naar Slagkracht Outsourcing blog