5 redenen waarom veel Managers

de Besturing van Outsourcing of SSC

niet op orde krijgen

 

De besturing van outsourcing of SSCHoe een succes maken van de besturing van outsourcing of SSC? Meer dan 3.000 managers ontdekten in de afgelopen 7 jaar hoe je dat kunt doen.

Maar er is een probleem.

In onze artikelen, trainingen, workshops zeggen wij altijd dat de besturing van uitbesteed werk makkelijk is, mits … je weet hoe je het moet doen.

We zien vervolgens twee reacties optreden:

  • Mensen die geen Demand Management ervaring hebben en die hopen dat het waar is.

  • Ervaren Demand Managers die sceptisch reageren en denken dat het niet waar is. Want als het wel waar is, dan hebben zij veel tijd en geld verspild met de verkeerde aanpak.

 

Nou … HET IS WAAR! Ik heb het zelf als manager met vallen en opstaan geleerd (en met hulp van de professoren Feeny & Wilcocks) en veel van onze klanten kregen het voor elkaar.

Maar laat me je nog een paar bekende voorbeelden van succesvolle outsourcing geven:

Het ministerie van Landbouw en de outsourcing van werkplekken en werkplekbeheer;

Microsoft en de uitbesteding van financiële processen aan Accenture;

Jaguar en de uitbesteding van delen van de auto aan toeleveranciers;

IMS, een kleine outsourcing leverancier van administratief productiewerk die als concurrent van uitzendbureaus succes heeft door resultaten te garanderen i.p.v. beschikbare capaciteit;

Dell en Genco, die hun outsourcing relatie op de kop zetten en een meer succesvolle nieuwe samenwerking tot stand brachten.

Ryanair en Swiss com, die hun samenwerking herdefinieerden.

 

Kennis van de faalfactoren geeft een voorsprong

Je kunt die faalfactoren vermijden en zo een cruciale bijdrage leveren aan het succes van uitbestedingen middels outsourcing of SSC.

IMS als succesvol voorbeeld

Dan Keto en Dean Dorcas waren samen een uitzendbureau gestart en ervoeren dat het personeelsverloop in de uitzendwereld hoog is. Met het doel aan hun klanten een stabiele, toegewijde groep medewerkers te bieden, besloten ze om in te zetten op oudere werknemers.

Daarnaast zetten ze focus op administratief werk en andere witte-boorden-werkzaamheden zoals lagere leidinggevenden en ‘schoon’ productiewerk.

 

Besturing van outsourcing naar win-win leidenAanvankelijk liep hun business niet best

Het management van inhurende organisaties zag liever een jonge secretaresse dan een senior mevrouw binnenkomen

Het management in productieafdelingen betwijfelde of de aangeboden senior werknemers dezelfde productie zouden kunnen behalen als jonge medewerkers.

 

Dan en Dean wilden meer zijn dan handelaren in ‘warm vlees’ en zochten naar wegen om bedrijven te helpen productiever te zijn. Ze zochten naar wegen om een win-win-winsituatie te creëren.

Een win voor de uitbesteder, een win voor de betrokken medewerkers en een win voor henzelf.

Op een goede dag ontstond een idee dat klanten moeilijk konden weigeren. IMS benaderde een potentiële klant in de detailhandel die gemiddeld tien uitzendkrachten in huis had.

In plaats van alleen personeel te leveren, bood IMS deze klant aan het werk van deze uitzendkrachten uit te besteden aan IMS voor 5 % minder dan wat ze op dat moment aan het uitzendbureau betaalden.

Succesvol voorbeeld IMSNaast de kostenbesparing werd de klant hiermee ook ontlast van de zorg om iedere dag alle werkplekken bezet te hebben.

IMS maakte zich hierbij de methode voor de besturing van outsourcing eigen die wij van Slagkracht Management ook toepassen en deelde die methode met uitbesteders.

Tot beider succes.

Sinds die eerste outsourcing klant groeit IMS als kool.

Wij hebben dit proces gezien bij gemeenten, ministeries en bedrijven en wij weten daarom dat jij het ook kunt. Ook jij kunt een succes maken van outsourcing deals.

Tenzij, je vast blijft zitten met wat je denkt te weten over jouw organisatie en over de Besturing, de Regie en Demand Management van uitbesteed werk.

 

Vijf mythes over de besturing van outsourcing of SSC

Wanneer we over de besturing van outsourcing of SSC spreken, dan hebben we het natuurlijk over Demand Management.

Demand Management bij outsourcing zoals Slagkracht Management in navolging van enkele gerenommeerde universiteiten praktiseert, is nu eenmaal de methodiek die alle aspecten van een succesvolle besturing van outsourcing of SSC in zich verenigt.

Hierbij vijf veelvoorkomende MYTHES over Demand Management, want het is belangrijk dat je inziet hoe die mythes fabeltjes zijn.



1. Sommige mensen zijn geboren managers

Hier is een geheimpje: toen ik geboren werd, wist ik niets over management, laat staan dat ik er iets van begreep of kon toepassen ...

Er bestaat niet zoiets als een geboren chirurg, een geboren loodgieter of een geboren manager.

Demand Management is een combinatie van kennis en vaardigheden die je kunt leren, oefenen en beheersen, net zoals je ooit u veters hebt leren strikken of auto hebt leren rijden.



Een variant hierop is: ‘Ik ben geen echte manager.’ Ook dit is onzin. Iedereen die op een positieve wijze met andere mensen kan omgaan, kan ook leren managen. Managen is namelijk niets meer en niets minder dan de juiste instrumenten toepassen en daarover met andere mensen communiceren.

Welke instrumenten je moet toepassen voor de besturing van Outsourcing of SSC, dat leer je in de Training Management methoden voor de besturing van Outsourcing.

 

2. Goed Demand Management, daar heb je visie voor nodig

Een visie geeft het concrete beeld van de toekomst van jullie organisatie weer. Iemand met visie geeft een kort en helder antwoord op de vraag: ‘Hoe zien we onszelf in de wereld van morgen?’

Hierbij toont hij enerzijds aandacht voor toekomstige ontwikkelingen en anderzijds geeft hij ook aan hoe jouw organisatie een antwoord wil bieden op deze ontwikkelingen.

Zo beschouwd, is het hebben van visie een primaire taak voor een Demand Manager? Nee, het is eerder de primaire taak van een directie. En als ik nog een geheimpje mag verklappen: in veel organisaties ontbreekt de visie.

Kun je als demand manager zonder visie aan de slag? Eendaagse persoonlijke training demand management

Ja, om als demand manager succesvol met de besturing van outsourcing of SSC aan de slag te gaan, heb je een strategie nodig, geen visie. 

Natuurlijk helpt het wel als er door de directie een visie is aangereikt. Maar het hoeft niet.

Iedere organisatie met succes in de besturing van outsourcing of SSC gebruikt onze strategie. Falen is voor hen geen optie. In de tweedaagse Training Management methoden deel ik deze strategie met je.

 

3. Demand Management moet perfect zijn

Ook dit is een fabeltje. Een perfectionist voltooit niets, hij produceert een perfect niets.

Als je neigingen tot perfectionisme bij jezelf waarneemt, dan is daar maar een advies van drie woorden voor: GET OVER IT!!

Op het moment dat je streeft naar perfect Demand Management, ben je daar misschien al een tijd mee bezig en raad eens wat? Je hebt nog weinig bereikt!

 

Hoe verander je dat streven naar perfectionisme?

Je kent vast de 80 %-regel. Start vanaf vandaag die regel toe te passen op de besturing van jullie Outsourcing of SSC. De resultaten die je daarmee boekt, zullen opzien baren.

 

4. Succesvol Demand Management inrichten en toepassen

    kost heel veel tijd

Voor sommige mensen is dit waar. Er zijn twee categorieën managers voor wie dit opgaat:

  1. De perfectionisten. Je weet nu al hoe je anders met perfectionisme kunt omgaan. 

  2. De managers die continu verbeteren terwijl ze aan het werk zijn. 


Ook deze laatste groep krijgt zelden iets af. Terwijl ze een verbetering aan het bedenken of aan het implementeren zijn, zien ze alweer een verbetermogelijkheid op de bestaande verbetering.

Volg je me nog?

Ook hier is de 80 %-regel van toepassing en daarbij komt: breng eerst in praktijk en ervaar hoe het werkt en ga pas daarna met een volgende verbetering aan de slag. Je zult zien dat u dan ondertussen toch al heel wat resultaat binnenhaalt.

 

5. Wij hebben niet voldoende tijd voor

    succesvolle besturing van outsourcing of SSC

Niet voldoende tijd is een van de grootste fabels die we tegenkomen. Natuurlijk heb jij en heeft jouw organisatie voldoende tijd. Het probleem is dat jullie een andere prioriteit hebben!

Dat kan, als er andere zaken belangrijker zijn dan een succes maken en resultaten binnenhalen van uitbestede werkzaamheden, dan is dat zo.

Maar, denk nog even goed na. Een goed georganiseerde en effectieve Demand Management functie voor een outsourcing contract van € 1.000.000 kost waarschijnlijk maar één werkdag per week.

Eén dag per week! En de resultaten die je daarmee binnenhaalt, overtreffen de kosten van die dag ruim.

Bij een contract van € 10.000.000 zal het je waarschijnlijk een volle werkweek kosten, maar de besparingen zullen dan ook snel de € 100.000 per jaar ver te boven gaan. Ieder jaar weer. Plus dat de dienstverlening veel beter bij de gebruikersorganisatie zal aansluiten.

 

Geen tijd voor zulke resultaten? Wij hebben nog nooit een directie gesproken die meende dat voor dergelijke resultaten geen tijd vrij te maken is!

 

Zodra je de resultaten zichtbaar maakt komt er tijd en geld beschikbaar voor de besturing van outsourcing of SSC.

 

 

Oké,  dan is nu jouw beurt!

Overweeg eens de vijf veelvoorkomende demand management mythes te zien voor wat ze zijn – NIET WAAR –.

In plaats daarvan kun je jezelf committeren om van de besturing van jullie Outsourcing of SSC een succes te maken.

Bijvoorbeeld door het volgen van een training zoals deze: Activeringstraining voor jullie beste Outsourcing of SSC resultaat ooit.

Geef je nu op, dan weet je zeker dat je niet misgrijp en hoef je straks geen spijt te hebben. 
-
Koos Overbeeke Koos 245