social media adviseur aan het werk

klok Leestijd is 4 minuten

 

 

 

Tien kritische vragen voor je een social media adviseur inhuurt

Social Media, hebben jullie dat ook uitbesteed?

 

Drie keer heb ik de adviezen van een social media adviseur gevolgd. Twee keer kostte mij dat geld en leverde het niets op!

Een tijdje terug schrijft Floris Poort “Social media experts zijn de nieuwe paarse broeken”. Gisteren zag je ze niet en opeens zijn ze overal. Een search op LinkedIn naar “social media adviseur” levert eind augustus het aantal van 114052 adviseurs op.

Enkele jaren terug waren dat er 6382.

Hoe vind je de goede? Iemand die jouw organisatie echt verder helpt?

Intussen is er ook een brancheorganisatie actief. Deze organisatie geeft advies aan bedrijven die een social media expert willen inhuren.

Zij leveren ook een handleiding met vragen voor een RFP (vakjargon voor “doet u ons eens een voorstel”). Die handleiding is opgesteld door social media goeroes en benoemt een aantal goede vragen, maar legt vanuit een businessoptiek bezien ook een aantal onjuiste accenten.

 

Daarom dit advies:

Iedere organisatie, iedere ondernemer is beter af als ze de volgende tien vragen voorleggen voor ze met een social media bureau in zee gaan.

Aangezien sociale media een centrale plaats innemen in veel communicatieplannen, loont het om diep te graven en echt te begrijpen wat een Sociale Media adviseur “onder de motorkap” biedt.

De belangrijkste vraag die Stanford Smith stelt (ook door schade en schande wijzer geworden), is: “Show me the money?” Samen hebben we onderstaande vragen en antwoorden voor u opgesteld.

Hoewel het handig is om van een adviseur meer te weten over ervaring, case studies, en diensten zijn dit niet de belangrijkste criteria om na te gaan.

In plaats daarvan is het belangrijker om te evalueren hoe een adviseur sociale media zal gebruiken om jullie zakelijke doelstellingen te realiseren.

 

Onze schade en schande

Doe je voordeel met ons vallen en opstaan (trial and error). het leverde tien inzichten op.  

 

 

 

Hier zijn jouw tien vragen voor iedere social media adviseur

Deze vragen leveren je de antwoorden op die je nodig hebt.

 

1. Beschrijft u ons businessmodel eens zoals u dat waarneemt

Elke onderneming moet beschikken over een intuïtief gevoel voor de manier waarop hun dienst/product en winst wordt gemaakt. Sociale media vormen een communicatie-instrument voor het maken van een connectie tussen een bedrijf en haar klanten.

Een adviseur kan die connectie pas leggen nadat hij een grondig begrip heeft verworven over hoe jullie je business runnen.

Teken van gevaar: De adviseur besteedt meer tijd aan het praten over zijn diensten dan over jullie doelstellingen.

 

 

2. Waarom denk je dat social media belangrijk zijn voor deze organisatie?

Neem geen genoegen met een standaard social media programma. Sociale gesprekken zijn uniek en worden beïnvloed door de positie van een onderneming in de markt.

Het is belangrijk dat je adviseur bereid en in staat is om een programma te ontwikkelen dat jullie sterke en zwakke punten in kaart brengt en daarna de sterke punten accentueert.

Teken van gevaar: “Voor een hamer ziet elk probleem eruit als een spijker”. Zorg ervoor dat het bureau glashelder kan motiveren waarom communicatie over en weer via sociale media het juiste gereedschap voor jullie probleem of uitdaging is.

 

 

3. Beschrijf een communicatieprobleem dat u hebt opgelost met social media

In het bedrijfsleven zou elke communicatie jullie onderneming dichter bij de bedrijfsdoelstellingen moeten brengen. Je wilt een social media adviseur die dit inzicht met je deelt.

social media adviseur

 

Nagaan hoe een adviseur social media gebruikt om uitdagingen te realiseren, is de beste manier om hun prestaties als social media partner te voorspellen.

Teken van gevaar: Wees op je hoede voor adviseurs die ijdelheid strelende metrieke prestaties zoals het aantal Facebookfans, aantal Twittervolgers etc. centraal stellen.

Zij vergeten te wijzen op systematische processen voor het identificeren, diagnosticeren en oplossen van jullie kernprobleem. En, jullie business draait om klanten, niet om fans.

 

 

4. Hoe gaat u om met het creëren van content?

Succesvolle social media programma's zijn gebouwd op uitstekende inhoud (content). Jullie onderneming moet samen met de adviseur content creëren voor elk platform waarop je actief gaat zijn.

Bureaus die zich distantiëren van content ontwikkeling begrijpen niet welke essentiële rol unieke content speelt.

Maar, zoals Jos Quaedvlieg, social media adviseur en content curator te Breda, zegt: “Ik denk niet, dat een Social Media Adviseur of bureau de inhoud van jullie boodschap voor je kan creëren.

Een adviseur kan je de weg wijzen en onderwijzen. Strategieën met je uitdenken. Zich met jullie onderneming verbinden en je aanmoedigen, je teksten en beeldmateriaal bewerken / aanpassen. Zeker.

Jullie content, de inhoud van wat jullie business in essentie te bieden heeft voor je schrijven? Absoluut niet.”

Tekenen van gevaar: Adviseurs of bureaus die zich ware PowerPoint kunstenaars tonen, maar weinig inzichtgevende en creatieve content laten zien.

 

 

5. Hoe ziet uw proces eruit voor het opbouwen van relaties met beïnvloeders?

Nieuwe social media programma's hebben hulp nodig van beïnvloeders om tractie te krijgen.

Beïnvloeders kunnen je geloofwaardigheid lenen en jullie publieke groei een jumpstart geven. Daarom is het van belang om tijd te besteden en te evalueren hoe een adviseur beinvloeders vindt, voedt en activeert.

Teken van gevaar: Benaderingen van grote groepen via betaalde Twitteraccounts of massale e-mailcampagnes (adressen zijn te koop op internet) of hoge Google-noteringen via SEO-trucs.

 

 

6. Kunt u ons meenemen en door de stappen leiden voor het maken van onze social media strategie en tactiek?

Helaas, het is heel gemakkelijk om de rol van “Social Media Expert” te spelen. Het werkterrein is nieuw en voelt voor de meesten van ons nog onbekend en onwennig aan. In het land der blinden is eenoog nu eenmaal koning.

Geef een social media adviseur een probleem, en vraag hem met je door de stappen te lopen voor het oplossen van deze uitdaging. Je leert dan al snel of hij de bewezen processen in huis heeft die nodig zijn om tot goede en op jullie situatie passende en werkende oplossingen te komen.

Teken van gevaar: Een veelbetekenend teken van gevaar is een adviseur met de focus op instrumenten (“We denken dat Twitter voor u op maat is gemaakt!”). In plaats daarvan moet hij een strategie gebruiken om jullie sterke punten te benadrukken en jullie zwakke punten te minimaliseren.

 

 

7. Hoe gaat u in ons programma de prestaties volgen?

Er is niet één juist antwoord voor deze vraag. Je bent op zoek naar focus op verantwoording en vooruitgang.

Hoewel het moeilijk is om succes met sociale media vast te pinnen op kwantitatieve statistieken, moet je adviseur in staat zijn om een praktisch meetpunt te bieden voor het vaststellen van succes van het programma.

Onderstaand zie je een foute grafiek van een social media adviseur. De grafiek schiet tekort op het punt van financiële doelen en ROI.

 

foute grafiek social media adviseur
Teken van gevaar: Te veel vertrouwen in standaard rapportage-tools. Er zijn een aantal aardige tools op de markt, maar die meten zaken als naamsbekendheid en citaten, retweets etc.

Maar jullie businessdoel is toch niet het behalen van X aantal retweets!

De grafiek hierboven is daarom een 'verkoopgrafiek' en geen voorbeeld van echte tastbare social media opbrengsten.

 

 

8. Hoe gaat u juridische risico's managen?

Zoals elke communicatie vereist ook communicatie via sociale media een systematisch review proces.

Het is daarom een goed teken wanneer een social media adviseur proactief probeert jullie interne review proces bij communicatie-uitingen te begrijpen.

Een beetje zorgvuldigheid vooraf kan je dure hoofdpijn achteraf besparen.

Teken van gevaar: Men staart je met een vragende blik aan. Serieus, u zult dit meemaken!

 

 

9. Hoe gaat u sociale media uitingen coördineren met onze andere communicatiefuncties?

Social media mogen niet als een afzonderlijk eiland van communicatie worden gebruikt. Een social media adviseur moet het voortouw nemen in het vinden van content op andere afdelingen binnen de onderneming.

Hij moet zoeken naar wegen om de inhoud en de communicatie van verschillende disciplines te integreren.

Teken van gevaar: Sluipende budget oprekking. Loop weg als een Social media adviseur zijn wapens richt op andere budgetten, voordat hij resultaat heeft laten zien. Huur je deze budgetoprekkers toch in, dan zul je uiteindelijk eindigen als scheidsrechter tussen de adviseur en anderen binnen je onderneming.

 

 

10. Neemt u onze ROI in volledige openheid op als sleutelfactor voor uw succes?

Meet de ROI vanaf de start van het social media project. Mogelijk iets frequenter nu dan je bij andere projecten gewend bent. Als het goed is, hebben we het dan over omzetontwikkeling en over return on investments.

Een goede en ervaren adviseur kan aangeven in welke tijdspanne een reële verbetering van de ROI mag verwachten en wat onderweg de mijlpalen zijn die je als voortekenen, en niets meer dan dat, van komend succes kunt interpreteren.

Teken van gevaar: Te veel sociale media bedrijven beweren dat ROI elk getal is dat een succes uitdrukt. Dat is het niet. Het is return on investment en je weet hoe dat bij jullie intern gemeten wordt.

 

Als een social media adviseur jullie ROI-model niet wil volgen, want “Sociaal gaat over relaties en niet over geld, geld volgt later”, dan is ons advies: “Niet inhuren.”
-
Koos Overbeeke